2015. december 2., szerda

99% - Nemes cselekedet, de valóban a technológia lenne az oktatás Szent Grálja?

Nemes cselekedet egy gazdag embernek felajánlania a vagyona 99%-át általa jónak talált nagy célokra, az emberiség hosszútávú fejlődése érdekében. De az nagy kérdés, hogy a technológia valóban annyival jobbá teszi-e az életünket. Nem tagadom, hogy nagyon sok emberéletet megmentett a fejlődés, hogy az életünk sokkal könnyebbé vált, vagy hogy megszülethettek olyan csodák, mint a Wikipédia. De jó-e az, hogy olyan sok figyelmünket leköti, hogy már a tartalmas személyes beszélgetéseket is megnehezíti a ránk zúduló információ cunami, a maguknak állandóan figyelmet követelő okostelefonok hada. Tömeges elmagányosodás, önértékelési zavarok, digitális függőségek és felszínesség kíséri ezt a fejlődésnek nevezett folyamatot.

Informatikusként is azt érzem, hogy túlzott a csodavárás a technológia oktatásban betöltött szerepével kapcsolatban. Már megjelentek olyan hírek, hogy néhány iskolában csak gépírást fognak oktatni. Ha valaki nem tanul meg kézzel írni, nemcsak teljesen függő lesz a technológiától, de még az agyának a fejlődése is elég más lesz. Minél inkább elkényelmesít minket a technológia, annál több képességünk gyengül; az összpontosítás, a finom mozgások összehangolása (amit a kézírás megtanulása remekül fejleszt) és ki tudja még hány készség szenved csorbát. A néptánc, éneklés, festés, versírás és a komoly gondolatok megfogalmazása nem csupán kedvelt időtöltések és szépség kérdése, hanem a teljes élethez, a mély önismerethez és az önkifejezéshez elengedhetetlenül szükséges tevékenységek. Egy játékos, testre szabott digitális tananyag nagyon hasznos kelléke lehet az oktatásnak 12 éves kor felett, de a túl sok itt is többet árt mint használ. Vajon megtaláljuk-e a helyes egyensúlyt?

Használjuk a modern technológiát, tényleg nagyon hasznos. De ne jussunk el oda, hogy a mindenhol jelenlévő technológia nélkül már el se tudjuk képzelni az életünket. A valódit.



Mark Zuckerberg nyílt levele - érdemes elolvasni (2015. dec. 1.):
https://www.facebook.com/notes/mark-zuckerberg/a-letter-to-our-daughter/10153375081581634

 

"Még a látási folyamat is pont ellenkezőképpen zajlik, ha a képernyőre nézünk, mint ahogy az egy egészséges szem esetén egyébként végbemegy. Nézéskor a szemünk izmai aktívan mozgásban vannak, hogy képesek legyenek a szó valódi értelmében érzékelni azt, amit meg szeretnénk figyelni. Ezzel szemben a képernyő előtt ülve azt látjuk, hogy a kép van mozgásban, a szem izmai pedig megmerevednek és inaktívvá válnak. A már kifejlődött agyszerkezettel rendelkező felnőtteknél nem jelent akkora gondot, ha a munkájuk vagy magánjellegű ügyeik miatt akár hosszú időn keresztül is a számítógép előtt ülnek, de a gyerekeknél és a fiataloknál azt eredményezi, hogy a szemük érése ingerhiányos környezetben megy végbe.

Milyen következményekkel jár ez? A gyermekek hozzászoknak, hogy mindig egy, már meglévő séma szerint reagáljanak. A fejlődésük során a fantázia, az empátia és az önálló gondolkodás korlátok közé lesz szorítva."


 https://eliant.hu/

https://bionivo.com/egeszsegesen-felnoni-a-digitalis-media-eszkozok-vilagaban.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése